Sunday, March 2, 2014 - 0 comments

KarNivaL KerJayA

Pada 1 Mac aitu, iaitu smalam, Papa ajak g pameran 
kerjaya kat Bangi Gateway yg baru je bukak tu.
So cam biasa, aku pun ikut je la arahan Papa aku ni.


Masa kat sana, memang ramai gler org/student 
dan para pencari keje. X sangka lak aku kan
Ye la, aku ingat cam x semeriah begini. 
Ingatkan dia just de 2-3 booth je tp ni de dekat
lebih 10++ booth tempat/company cari keje!

So, sesampai je kat sana, aku g la tgk list keje yg ade 
(lupa lak nak amek gambar)
Kebanyakkannya diorg nak yg experience.
Kalo x experience pun diorg nak yg de SPM 
dengan kaji yg ciput sbg kerani.

Bila aku tgk de keje kosong sebagai kerani
yg di beri gaji sebanyak RM1200, aku agak excited.
Dekat DENSO je kot.
So, aku pun nak g ke DENSO nya booth tu
Tup, tup papa ajak g booth seblah dia
sbb org tu kata interview je trus leh dapat keje.
Tu yg papa ajak tu. 
Oh, tu company Jabatan Perangkaan Malaysia.

Pas da tunggu nama aku di panggil, aku pun g la 
interview ngan yg aku yakin dia adalah seorg 
Abang dan bukannya Pak cik.
Benda pertama dia tanya seperti interview2 lain adalah
"Please introduce yourself"
Aku pun dengan rilex tanya balik, 
dalam Melayu ke English then dia pun kata 
Melayu pun boleh.
Aku boleh agak mesti dia pelik nape aku x introduce je 
dlm omputeh sbb terang lg bersuluh dia tanya dlm omputeh.
Haha, lantak la kan..
Bila dia tanya de soklan ke x, aku pun xtau nak tanya 
ape sbb company ni pun aku xtau mende.
Dia pun agak terkejut sbb aku ckp x pernah dengar
pasal benda ni langsung.
Padahal pernah je aku dengar. Saja nak cari nahas.
Aku rasa cam sekejap gler interview aku 
padahal org lain punya la lama. 
Nampak sangat dah x layak!

Next, aku g DENSO tu pulak, tp aku mintak sbg 
kerani akaun la bukan kerani biasa.
Pas da isi borg, dia pun xde interview pape, aku pun blah.
Lg satu company yg aku g lg syok, just isi 
nama ngan IC dengan xde org yg layan, thats it!

Masa tengah mencari Mama yg menghilang dalam 
pameran pengantin, aku rasa cam kenal je sorg mamat ni.
Dan aku pasti dialah orgnya. So, aku pun wat x kenal dan 
aku pun g tempat lain. Lepas aku da jumpa Mama,
aku nampak mamat ni tengah cakap nagan Papa.
Eh, pesal dia cakap ngan Papa ni?
Aku pun wat xtau sampai ke sudah sampaila Papa
cakap yg td dia jumpa kawan aku satu KPTM.
Aku memang da agak dah!
(Aku pun xtau pe motif aku cite pasal ni)
OKla babai~

p/s: Oh, dia cakap aku dah gemuk!

0 comments:

Post a Comment