Wednesday, June 25, 2014 - 1 comments

Bukit Broga/Broga Hill


Ehsan Google

Pada Ahad yg lalu Kak Shani mengajak aku, 
Kakak ngan Alang g hiking Bukit Broga. Pada mulanya 
memang aku excited. Almaklumlah, dah lama 
sangat teringin naik ke puncak bukit tersebut. Aritu tu pun 
Dayah ajak aku dengan bebudak Bakti ni naik. Tp x mendapat 
sambutan yg hangat kot. Tu yg x jadi tu agaknya.

So, seperti yg telah di decidekan, pagi Ahad tu
Abang amek kul 5.30 AM sbb kononnya nak tengok 
matahari terbit. Dengan cara pemanduan Abang, 
sampai la kat area Broga tu dalam kul 6 AM lebih sket.
Di sebabkan dah terlajak Petronas yg dalam 10 KM tu, 
terpaksa la solat dalam kereta. Nasib baik dah amek 
wudhuk. Senang sket kejenya.




Waiting

Dan waiting..

Tunggu, punya tunggu member Kak Shani, 
kul 7.30 AM baru la dapat start naik. Masa daki tu,
mula2 biasa la kan tp baru suku jalan dah pancit. Camno?
Nasib baik de Kak Shani skali. Leh la pancit sama2.
Haha. Banyak kali gak r kitorg benti bersama2.
Kawan Kak Shani yg 2 org tu dah kemana2 tah gi nya.
Yg sorg tu je setia menanti kitorg kat belakang.
Mesti bengang gak dia, kitorg asik rest je.
Bila la nak sampai gamaknya.
Ala, lagipun masa kitorg benti tu, dia de amek gambar2 gak
so, xde la rasa bersalah sangat. Rasanya..

Masa da 80% tu, (seperti yg di cakapkan oleh bro tu, la)
aku hampir putus asa. Seriously. Dan seperti
yg dia cakap lagi, kita benti kat depan tu, lapang sket.
Banyak kali gak dia cakap camtu. Aku tengok sama je.
Tp setelah aku agak kekurangan oxygen dan udara 
segar sbb di kelilingi pokok2, aku bersemangat 
untuk tempat yg di sebutkan tu.





Sampai je kat batu tu, nasib baik xde org.
Aku ngan Kak Shani pun dok je kat situ tanpa
berganjak sedikit pun. Kalau boleh, memang aku nak 
naik sampai puncak tp otak aku jadi shock bila
tetiba nampak kena panjat bukit yg lagi steep!
Trus aku give up. Abang ngan Kakak
naik gak sampai  puncak.







Pasni sape ajak aku lg, memang x la kot nak g nya.
Tp kalau korg sanggup tunggu, aku OK je.

Masa nak turun tu dalam kul 9 AM, member2 Kak Shani 
da sampai bawah la kot sementara kitorg 4 beradik ni 
terkebil2 untuk turun bukit tu balik. Yg lg extreme tu,
leh lak salah jalan! Terguna jalan yg curam.
Nak patah balik memang dah jauh dah. Terpaksa gak
guna jalan tersebut. Nasib baik xde pape.




Da sampai bawah tu de gerai untuk makan/minum.
Sapa yg nak pulih energy tu, leh je rest kat situ.
Aku just minum je. Xde selera nak makan. Penat
sangat dah rasanya. 





Balik tu suma org K.O. Aku je x tdo takut xleh tdo malam
tu sbb esoknya keje. Dah la Mak Cik lak 
datang umah sbb nak tengok dewan kenduri Alang.
Aku follow je sbb aku pun x pernah tengok lg tempat tu.
Nanti leh de idea untuk wat benda2 tertentu.

Kul 10 PM tu, aku x larat sangat dah. B4 Mak Cik
balik, aku g tdo kat bilik belakang. Terjaga kul 2 AM,
aku tdo dalam bilik aku. Esoknya bangun sakit gile
peha aku dua2 belah. Adeh. Yang herannya tu, 
badan ngan kaki x rasa sakit pulak.

p/s: Sesapa nak tgk gambar puncak, korg cari je la 
kat Cik Google tu ek~ Confirm berlambak!

1 comments:

Unknown July 2, 2014 at 3:27 PM

Nasib baik kamu ikot sekali Dilah :)

Post a Comment